ljande
artikel ingår i boken "Tiga eller Tala" Se
mera här.
Ur
Aftonbladet 4 januari 2000
Går dom att äta?
Christina
Claesson om vad vi kan göra när vi nu skaffar barn men struntar i hur
de har det.
Vad gör
vi nu då, efter millennieskiftets alla högtidstal? CHRISTINA CLAESSON
har en radikal lösning på alla problem som rör ungdomars hälsa och skolans
misslyckande.
Vi återkommer med fler skribenter och samma fråga: Vad gör vi nu då?
Den svenska skolan bryter
dagligen mot den svenska skollagen. Förutom att eleverna inte får den
utbildning de har rätt till, håller skolan fasaden uppe med lögner om
sitt eget misslyckande. Det ger dåligt exempel. Eleverna blir inte bara
analfabeter, de mister även sin respekt för vuxenvärlden och den demokrati
som låter detta ske.
Skollagens ord är utmärkta. Men få kommunala skolor
kan leva upp till dem. Kanske är det dags att se över lagen och ge den
en realistisk anpassning till verkligheten?
Mitt förslag är mycket enkelt. Slopa skollagen,
och ersätt den med Livsmedelslagen.
Låt mig utveckla resonemanget.
För över 200 år sen föreslog Jonathan Swift
att man som lösning på befolkningsökningen skulle äta spädbarnen. Texten
blev ett skolexempel på satir. Swift var långt före sin tid och förslaget
var orealistiskt. Man behövde ju barnen till allt möjligt ännu en tid.
I industrin, och som kanonföda i krigen, kom de bättre till användning
än på borgarnas tallrikar. Satir var det, och satir fick det kallas.
Förslaget borde kanske omprövas, för nu myllrar våra gator och torg
av unga människor vars behövlighet åter kan ifrågasättas. Vi kan inte
väja för den fråga som allt klarare uttyds ur deras beteende och utseende:
Vad är jag till för, jag som är ung? Vad vill ni ha mig till?
Att människor inte behövs i produktionen har stått klart länge. Alla
nydanande åtgärder i samhället går ut på att göra människor obehövliga.
Inte bara i produktionen utan också i konsumtion, social samvaro, reproduktion.
Inte ens för fortplantningen behövs det idag levande människor.
Att skolorna inte kan utbilda de unga är inget
att förvåna sig över. Hur skulle de kunna det, när ingen vet vad de
ska utbildas till? Bondesamhället behövde folk som kunde så, plöja och
slakta en gris. Industrisamhället behövde folk som kunde passa tider,
sköta maskiner och reparera dem. Skolorna visste då sin uppgift: lära
barnen att sköta sin del av produktion och reproduktion.
I dag behövs de flesta inte för annat än att vara
konsumenter. Något högre syfte än konsumtion är svårt att finna. Andlighet
eller frågor om livets mening är även de inordnade under konsumtionsmönstren.
Är det någon helig skrift som nutidsmänniskan har en inre dialog med
så är det kaloritabellen. Förr kanske man grunnade på tio guds bud,
på bondepraktikans förutsägelser, på aftonbönen eller åtminstone, multiplikationstabellen.
Nu våndas våra sinnen över frågan om jag kan unna mig en kaka till?
Hur många färre kalorier är det i en lättöl? Och var gjorde jag nu av
rabattkupongen?
Nynnar vi på något är det reklamslogans, inte psalmer.
Moral har inte längre med etik eller empati att
göra. Moral är snarast en budgetfråga: går det ihop? Vad tjänar jag
på att ljuga? Vad kostar sanningen? Lönar det sig bättre att vara sambo?
Blir det billigare att betala parkeringsböter än att hyra garage? Vilket
parti betalar mest? Vilken inkomstkälla bär sig bäst: bidrag, anställning,
knarkhandel, svartjobb, prostitution, rån? En ren kalkylatorfråga.
Skälen att skaffa barn har
inte längre med överlevnaden att göra. Barn skaffar vi för att förverkliga
oss själva som individer, inte för att föra släkten vidare eller säkra
försörjningen i ålderdomen. Man kan säga att barn är ett slags intelligenta
keldjur som vi skaffar för att känna oss mindre ensamma och för att
uttömma våra erfarenhets- och sensationsmöjligheter. Och när barnens
potential som keldjur är uttömd hägrar starkare sensationer och de kommer
till användning som pornografiska eller sexuella objekt, med eller utan
beröring, med eller utan lagens godkännande.
Nu står vi inför en ny gräns när det håller på
att visa sig att barn inte längre är lämpliga som keldjur. De uppför
sig nämligen för illa för att duga som gosedjur nån längre tid. Inte
för att de inte vill, eller för att de är defekta på något vis. Nej,
de får aldrig chans att bli ett gott keldjur eftersom den miljö som
gosedjuret behöver inte finns längre: familjen.
Föräldrarna är nämligen fullt upptagna med att
uppfylla sina plikter som konsumenter. När samhället nådde en sådan
välfärdsgrad att barnen äntligen skulle kunna ges en fullgod omsorg
och en kärleksfull hemmiljö, då valde föräldrarna hellre att splittra
hemmet för att kunna tjäna ännu mera pengar och konsumera ännu mera.
Barnens fostran överläts på institutioner och betald arbetskraft medan
föräldrarna var borta för att tjäna de pengar de behövde för att skaffa
den bil de skulle forsla barnen till institutionen med. Påfrestningarna
i denna livsföring blev stora. Föräldrarna orkade inte med, blev osams
och avtända och valde, helt i följd med konsumtionsmoralen, att byta
partner och hem, så som man kasserar en defekt vara. Byt till annat
märke. Hemmen och familjerna bröts upp, barnen pendlade emellan.
Men två hushåll konsumerar
mer än ett, så i det stora hela har skilsmässoproceduren tjänat sitt
samhälleliga syfte.
Som fullgoda offer för konsumentrollen är det nu
genom perversa konsumtionsmönster de unga revolterar: antingen genom
att sluta äta helt och bli anorektiker eller genom att aldrig sluta
äta och bli smällfeta. Även snatteri, stöld och rån är ett slags konsumtionsmönster,
konsekvent på sitt sätt.
Vi ska inte förebrå dem detta, det är en logisk
följd av de levnadsalternativ vi givit dem.
Frågan är om vi anser det vara en värdig och lycklig
utveckling. Frågan är: vad kan vi göra?
Låt oss granska Jonathan Swifts förslag. Vore det
till fromma om den unga generationen kunde komma att känna sig behövd
på detta okonventionella sätt?
Jag tror inte det. Livsmedelslagen skulle nämligen
inte tillåta det. Och Livsmedelslagen är, jämte Kaloritabellen, vår
heligaste skrift. Dagens barn är, rent ut sagt, inte tjänliga som människoföda.
Tänk på alla mediciner de får i sig alltifrån första
levnadsveckan. Allt penicillin, alla antihistaminer, alla amfetaminer,
alla antidepressiva. Det förbjöd vi för länge sedan som ingredienser
i griskött och kyckling och biff. Men barnakropparna är fullproppade
av allt detta.
Tänk vidare på all den stress de utsätts för dagligen.
Det vet vi av erfarenhet att det gör köttet surt och segt. Och tänk
sedan därutöver på allt de sätter i sig: chips och cocacola i obrutna
mängder, uppblandade endast av tuggummiessenser.
Sålunda vill jag bestämt avråda från det förslaget.
Däremot ser jag nu en annan radikal lösning på
alla problem som rör ungdomars hälsa och skolans misslyckande. Om vi
slopade skollagen helt och i stället lät all barnuppfostran lyda under
Livsmedelslagen, då skulle allt lösa sig! Om vi tillämpade samma lagar
på barnen som på uppfödningen av värphöns, biffkor och fettreducerad
kalkon, då skulle de slippa inte bara penicillin, amfetamin och antihistamin.
Vi skulle tvingas utveckla miljöer som var anpassade för deras naturliga
förutsättningar och gynnade deras utveckling. De skulle bli harmoniska,
lyckliga och välnärda precis som våra ekologiska grisar.
Och sedan ja, då skulle de ju faktiskt kunna duga som människoföda.
Men låt oss ta en sak i sänder.
Christina
Claesson
kultur@aftonbladet.se
Christina Claesson bor i Malmö och är författare. Hennes senaste bok
är en versroman för barn, Jakten på Fader Spader. I höstas utlöste
hon, genom artiklar i Sydsvenska Dagbladet, en våldsam debatt
i Skåne om den kommunala grundskolans förfall.
Tidigare artikel: Maria-Pia Boëthius: Upproret har redan startat
(3 jan).